piątek, 1 lipca 2016

Nie ma wody na pustyni!


"Nie ma, nie ma wody na pustyni, a wielbłądy nie chcą dalej iść.
Czołgać się już dłużej nie mam siły, o, jak bardzo, bardzo chce się pić..."

O, jak bardzo, bardzo chce się pić! Niczego bardziej nie pragnę w te upalne dni. Jedyne o czym marze to o szklance zimnej niegazowanej wody! Mój organizm potrzebuje jej trochę więcej niż tylko szklankę. W okresie wakacyjnym powinniśmy dostarczyć jej minimum 1,5 l (zdania są podzielone, niektórzy mówią o 2l minimum). W moim przypadku jest to za mało, zapewne jak u większości z was. Nasz organizm składa się z ok. 60%-70% wody! Woda występuje we wszystkich organach człowieka w bardzo zróżnicowanych proporcjach. Nie chodzi o to, aby ugasić pragnienie, a o to, aby "przeżyć". Sami się przekonajcie gdzie i ile jest wody w naszym organizmie.




Mózg:
Nasz mózg składa się z 75% wody. Jeżeli poziom wody w organizmie jest zbyt niski, to właśnie mózg może odczuwać skutki odwodnienia w postaci bólów głowy, osłabionej koncentracji i pamięci krótkotrwałej, a nawet umiejętność prostych obliczeń może się pogorszyć. Dzieje się tak, ponieważ odwodnienie powoduje zmniejszenie produkcji energii w mózgu. Wniosek nasuwa się  jeden, woda jest nam potrzebna nawet do logicznego myślenia.

Krew:
Nasza krew w 83% składa się z wody. Dzięki temu dostarcza komórkom niezbędnych składników odżywczych i odprowadza z nich zbędne substancje. W przypadku odwodnienia mechanizm regulujący ciśnienie krwi zaczyna się zmieniać, co w efekcie może prowadzić do jego wzrostu.

Kości:
W ich składzie znajduje się 22% wody. Jest ona niezbędna do prawidłowej pracy stawów.

Nerki:
Nerki w 80% to woda. Ich rolą jest usuwanie rozpuszczonych w wodzie zbędnych substancji z organizmu. W przypadku niedoboru wody te zbędne substancje nie są odpowiednio usuwane, co może prowadzić do uszkodzenia nerek. O tym chyba nie trzeba wam mówić.

Serce:
Serce w swoim składzie ma 77% wody.

Wątroba:
Wątroba w 73% składa się z wody. Jej rolą jest przekształcanie tłuszczu w energię, którą organizm może wykorzystać. Jeżeli wątroba jest zmuszona wspierać pracę nerek z powodu zbyt małego spożycia wody,ciało będzie gromadziło dodatkowe zapasy tłuszczu, które zostałyby normalnie spalone, gdyby spożycie wody było odpowiednie.

Płuca:
Płuca w 85% składają się z wody. Aby pobierać tlen i pozbywać się dwutlenku węgla, nasze płuca nieustannie potrzebują dostaw wody. Przeciętnie dorosły człowiek traci 0,5-1 litr wody tylko w samym procesie oddychania.

Komórki:
Właściwe działanie każdej komórki naszego organizmu jest uzależnione od wody. Przeciętnie ciało człowiek zawiera od 60% do 70% wody, z czego dwie trzecie znajduje się w komórkach. Jeżeli poziom wody w organizmie nie jest odpowiednio wysoki, komórki te nie są w stanie spełniać swoich funkcji, takich jak transport składników odżywczych czy usuwanie zbędnych substancji.

Skóra:
Skóra jest największym widocznym organem człowieka, 70% skóry to woda. Dlatego tak ważne jest jej nawilżenie. Nie powiem, że zatrzymuje proces starzenia, choć każdy chciałby to usłyszeć, ale na pewno go spowalnia. Chyba każdy z nas marzy o tym, aby jego skóra była jak najdłużej elastyczna i bez zmarszczek.

Teraz jak już wiesz jakie funkcje spełnia woda, przeczytaj co się dzieje, kiedy jest jej nadmiar w naszym organizmie. Mowa tu o zatrzymywaniu wody. 

Woda to nie tylko ukojenie i zbawienie w te upalne dni, dla wielu osób jest ona utrapieniem. Wszyscy, którzy mają problem z zatrzymaniem wody w organizmie wiedzą, o czym mowa. Jest to bardzo uciążliwy problem, lecz nie powinno nas to powstrzymać od regularnego picia. Ponieważ jednym ze sposobów walki z tym zjawiskiem jest odpowiednie nawodnienie.

Przyczyny zatrzymania wody:

Zmiany hormonalne:
U kobiet może mieć na to wpływ podwyższony poziom estrogenów. Dzieje się to w szczególności przed miesiączką. U osób, które zdecydowały się na antykoncepcje hormonalną, poziom estrogenów podwyższony jest cały czas. Dlatego drogie Panie proszę się tylko nie zniechęcać do walki.

Nadmiar sodu i niedobór potasu w diecie:
Zapewne większości pierwsze co przychodzi na myśl to sól. Każdy o niej mówi i każdy ją spożywa. Nie znam osoby, która zażywałaby tyle ile jej organizm może przyjąć, nie obciążając go. Moim zdaniem sól bardziej uzależnia niż słodycze (tak jest w moim przypadku). Nawet sobie nie zdajemy sprawy z tego, że jest ona obecna w naszym życiu w większości produktów. Wyobrażacie sobie niesłone frytki, pomidora czy też inne warzywo, które bez soli już nie smakuje tak samo. Jesteście w stanie zrezygnować z niej całkowicie? Ja nie, dlatego jedynym rozwiązaniem jest jej ograniczenie. Z czasem przyzwyczaicie się do nowego smaku. Mi się udało ograniczyć jej spożywanie wraz z warzywami. Często rezygnuje z solonego pomidora czy też ogórka, są dni, kiedy pozwalam sobie na odrobinę soli, ale staram się mówić jej NIE! .Do naszych największych wrogów należy również żywność przetworzona.

Siedzący tryb życia i mała aktywność fizyczna:
To wszystko sprawia, że krew wolniej krąży. Słabe krążenie powoduje zastój płynów w tkankach i doprowadza np. do powstawania obrzęków nóg. Jeśli cały dzień spędzasz przed komputerem, postaraj się wieczorem trochę poruszać. Jeśli masz do wyboru cały dzień przesiedzieć w miejscu i chodzić z brzuchem okrągłym jak piłeczka, tylko dlatego, ze nie chce Ci się wyjść na rower czy też spacer, to nie marudź, bo sam/a sobie szkodzisz i nie robisz nic co Ci może pomóc. Samo się nic nie zrobi. Aby osiągnąć cel musisz na niego zapracować.

Picie małych ilości wody:
Już o tym wspomniałam. Gdy mało pijesz, organizm dostaje sygnał, aby nie pozbywać się zgromadzonych płynów. Wydalany z moczem sód pozostaje w organizmie, a to dodatkowo utrudnia odpływ wody z tkanek. Pamiętaj im mniej pijesz tym więcej wody zostaje w twoim organizmie.

Leki:
Często zdarza się tak, że zażywanie niektórych leków powoduje zatrzymanie wody w organizmie. Niestety w wielu przypadkach nie mamy na to wpływu i nie możemy ich odstawić, ani zamienić.
Dlatego z większym zaangażowaniem weź do serca sobie inne przyczyny tego zjawiska.

Jak z tym walczyć?

  • nie zapominaj o codziennej dawce ruchu
  • pij dużo wody
  • jedz dużo owoców i warzyw
  • ograniczaj spożycie soli
  • mogą Ci również pomóc tabletki ziołowe, które działają moczopędnie

Już ustaliliśmy, że warto i trzeba PIĆ, ale teraz pytanie co?


  • woda kranowa
  • woda mineralna
  • woda gazowana
  • woda niegazowana

Na to pytanie odpowiem w innym  poście.
Teraz jedyne co Ci zostało to napić się wody.
Do zobaczenie wkrótce! 
- Angelika




1 komentarz:

  1. Początek spoko :) oby tak dalej. Powodzenia!

    OdpowiedzUsuń